Strona używa plików cookies więcej

Wydarzenia / 27 Maj

10 lat obecności dzieci na polskich uniwersytetach.

Czy uniwersytet to miejsce odpowiednie dla dzieci? Czy kilkulatki mogą zrozumieć tajniki anatomii, badać istotę czarnych dziur i zrozumieć zasady mechaniki? W sobotę 27 maja rektorzy największych polskich uczelni wezmą udział w dyskusji o znaczeniu Uniwersytetu Dzieci w obszarze popularyzacji nauki.

Rokrocznie prawie 8 tys. dzieci w wieku 6-16 lat korzysta z zajęć organizowanych przez Fundację w czterech ośrodkach akademickich w Polsce. Zgodnie z misją Fundacji, na zajęciach wykładowcy rozbudzają dziecięcą ciekawość, pozwalają zrozumieć otaczający świat i uczą, jak w nim działać. W ciągu 10 lat działalności Fundacja wypracowała wysoki standard pracy z dziećmi, dopasowując poziom zajęć na uczelniach do ich możliwości poznawczych.

Na Uniwersytecie Dzieci najbardziej podoba mi się to, że można wybrać kierunek, który cię interesuje i zdobywać wiedzę, której nie zyskam w szkole – mówi 12-letni Mikołaj, od kilku lat student Uniwersytetu Dzieci.

Ciekawość jest motorem rozwoju nauki. Dzieci są naturalnie ciekawe świata i tego, co je otacza. Sukces Fundacji polega na tym, że wykorzystuje tę naturalną ciekawość i umożliwia dzieciom kontakt z prawdziwą nauką, uprawianą w laboratoriach, na warsztatach prowadzonych przez uznanych akademików z wieloma sukcesami naukowymi. Wbrew stereotypom – naukowcy potrafią przekazywać swoją wiedzę w sposób przystępny.

Po 10 latach działalności Fundacja postanowiła odwrócić pytanie, dotyczące korzyści. Dzieci na zajęciach akademickich pogłębiają wiedzę, rozbudzają swoją ciekawość. Co natomiast naukowcom daje kontakt z dziećmi? Czy jest to wyzwanie? Inspiracja? Satysfakcja? Chcemy zapytać o więcej: czym jest dla uczelni wyższych obecność dzieci na zajęciach? – 10 lat działalności Fundacji jest świetną okazją do tego, aby wspólnie z kluczowymi partnerami akademickimi zastanowić się nad tym, po co uniwersytetom dzieci – mówi Anna Grąbczewska, Prezes Fundacji Uniwersytet Dzieci.

27 maja 2017 r. w ramach uroczystości Jubileuszu 10-lecia Fundacji Uniwersytet Dzieci  organizatorzy zapraszają na panel ekspercki poświęcony tematowi: Czy Uniwersytet Dzieci komunikuje naukę, edukuje, czy rekrutuje przyszłych studentów i naukowców? W uroczystości weźmie  udział Wicepremier i Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego Jarosław Gowin, a także rektorzy uczelni wyższych współpracujących z Uniwersytetem Dzieci  – JM prof. dr hab. Marcin Pałys, Rektor Uniwersytetu Warszawskiego, JM prof. dr hab. Stefan Kwiatkowski Rektor Akademii Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej w Warszawie, prof. Jolanta Choińska-Mika prorektor UW, prof. Jerzy Andrzej Przyborowski, prorektor Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego  oraz Dyrektor Naczelny Centrum Nauki Kopernik – Robert Firmhofer. Dyskusję poprzedzi wykład Karoline Iber – Sekretarz Generalnej Europejskiej Sieci Uniwersytetów Dziecięcych z Wiednia, która od kilkunastu lat bada to, jak dzieci zmieniają uniwersytet i sposób myślenia o komunikowaniu nauki.

Uroczystość będzie połączona z wręczeniem nagród Fundacji Uniwersytet Dzieci  najlepszym Wykładowcom Roku za zajęcia w roku akademickim 2016/2017. Jest to wyjątkowa, bo przyznawana przez dzieci, nagroda za najciekawszy wykład i warsztaty w mijającym roku akademickim. Nagrody otrzymają naukowcy z całej Polski!

Dzień zakończy się otwartym wykładem dla dzieci  – „Czy można prowadzić wykopaliska na niebie?” – który specjalnie na tę okazję wygłosi dr Tomasz Rożek.

Wydarzenie będzie świętem nauki, okazją do dyskusji, twórczej wymiany myśli i podsumowania 10 lat obecności dzieci na uniwersytecie.

Szczegóły wydarzenia są dostępne na stronie www Uniwersytetu Dzieci.

Zachęcamy do przeczytania relacji z jednych z wielu zajęć, prowadzonych w ramach Uniwersytetu Dzieci na Uniwersytecie Wrocławskim i relacji z wizyty małych studentów na UWr.

Dodane przez: Małgorzata Jurkiewicz

24 Sty 2017

ostatnia modyfikacja: 17 maja 2017